Onderweg zijn er bezinningsmomenten bij heilige plekjes en er is aandacht voor cultureel en landschappelijk erfgoed. Voor het bagagevervoer, logies en ontbijt wordt gezorgd. Meer informatie en aanmelden via de website van het Peerkepad.
Als je het Peerkepad zelf wilt lopen in je eigen tempo of delen ervan, in omgekeerde richting (zuidwaarts) of een aantal ommetjes langs het pad, kun je die informatie ook op dezelfde website vinden.
0 Opmerkingen
Ben je ook benieuwd wat je op je pad tegenkomt tijdens een wandeling? Een vogel, insect, rups, vlinder, spin, kevertje, plantje, beestje, paddenstoel, mosje..... en je weet niet wat het is. De app ObsIdentify kan je helpen een soort te identificeren, zonder dat je een veldgids mee hebt. Het indentificeren van soorten via ObsIdentify is leuk en leerzaam en iedereen met een smart phone kan het.
Je kunt foto's maken van wilde planten en dieren en ze laten herkennen door de app. ObsIdentify is een gratis mobiele app waarmee foto's van wilde dieren, planten en paddenstoelen kunnen worden geïdentificeerd. De identificatie kan met de tijd en locatie van de foto worden gebundeld tot een waarneming. Je waarnemingen kun je bewaren en delen. Deze waarnemingen worden verzameld op het platform Waarneming.nl. Met het invoeren van de waarneming draag je bovendien bij aan input voor de SoortenKijker. Daarmee wordt de biodiversiteit van het landelijk gebied onderzocht. En zo breng je ook de biodiversiteit van het Pauwelspad in beeld. Je hoeft echt geen natuurvorser te zijn om soorten die je ziet te determineren. Gewoon lekker wandelen en genieten van het landelijk gebied. Je wandeltochten worden een stuk leuker en interessanter. Benieuwd hoe het werkt? Zie uitleg over de app obsidentify. Wij vonden wilde Cichorei (links) en een Dooiergele Melkzwam (rechts). Wij ontvingen het heugelijk nieuws dat de Gemeente Loon op Zand € 1446,- zal bijdragen aan de uitbreiding en promotie van het “Heerlijk Pauwelspad”. Het overige gedeelte van € 500,- zal gefinancierd worden door Platform Langstraat. Zij co-financieren projecten die bijdragen aan de bevordering van Cultuur, Natuur en Recreatie. Hiermee is de begroting voor de 'Verhalenkaart' van het Pauwelspad rond. De overige bijdragen daarvoor komen van het Fonds Erfgoed Tilburg, Gemeente Tilburg, Landschapsfonds Groenewoud en KunstLoc Brabant. Wij zijn alle donateurs zeer erkentelijk en gaan aan de slag met de realisatie.
Met de 'Verhalenkaart' die op deze website gaat komen kunnen we het gebied wat omsloten wordt door het Pauwelspad (en de nabije omgeving) niet enkel ontsluiten door paaltjes en routeaanduidingen, maar ook door de verhalen van het gebied te vertellen. Verhalen over erfgoed, natuur en mensen. Verhalen die letterlijk verteld worden, luisterverhalen dus. Thuis op de computer, of als je ergens in het gebied bent, kun je het verhaal van die plek beluisteren. Dat werkt via een QR code of via een interactieve landkaart op je telefoon onderweg of computer thuis. Naast deze verhalenkaart komen er ook folders die te verkrijgen zijn bij de VVV's en diverse locaties langs de route. Het tweede ommetje wat aansluit op het Pauwelspad is bewegwijzerd! Het ommetje Udenhout. We gaan met de leden van de werkgroep Pauwelspad de route lopen en kijken of alle bewegwijzering duidelijk is. We spreken af bij bushalte Korenbloemstraat in Udenhout. We lopen door de dorpskern, met een aantal bezienswaardigheden zoals het oude raadhuis en de kerk. We slaan op de Groenstraat linksaf en lopen door de akkers en lanen naar het natte natuurgebied De Brand. Nu is het begaanbaar, maar meestal is het aan te raden om laarzen aan te doen. Wat is het daar prachtig mooi. Via Kasteel de Strijdhoef lopen we weer terug door de dorpskern, langs Huize Vincentius. Via de levendige Kreitenmolenstraat met veel winkels en bedrijven slaan we linksaf langs de Roomleij. Een verrassend natuurlijk park, waar langs een ruime woonwijk ligt waar het heerlijk lijkt om op te groeien. Aan het eind van het park slaan we linksaf en lopen over de landweg weer terug door de Groenstraat naar ons vertrekpunt. Links en rechts prachtige oude boerderijen die nu dienst doen als ruime woningen. Het eerste ommetje wat aansluit op het Pauwelspad is bewegwijzerd! Het ommetje Vijfhuizen. We gaan met de leden van de werkgroep Pauwelspad de route lopen en kijken of alle bewegwijzering duidelijk is. We spreken af bij de bushalte aan de Vlashoflaan, hoek Borodinlaan. Al snel zijn we vanuit het bewoond gebied met straten en huizen aangekomen in opener land. De eerste bezienswaardigheid is Peerke Donders. Vandaag is de expositie gesloten, maar het huisje van Peerke Donders is wel open. We lopen door, verder het landschap in. Daar is genoeg te zien. Door het iets te hoge gras (wat enkele dagen later gemaaid wordt) en over onverharde paadjes steken we op de brug over de Burgemeester Bechtweg over.
Ons nieuwe werkgroeplid Hetty Gerringa, uit Tilburg heeft vóór haar pensioen 33 jaar bij de Brabantse Milieufederatie (BMF) gewerkt. Daar hield zij zich onder andere bezig met het behoud en de bescherming van onverharde wegen en paden, oftewel de zandpaden, waarvoor zij een handleiding heeft geschreven. Deze handleiding vinden jullie terug in de knop onder dit artikel. Nu komt zij op voor de zandpaden voor Wandelnet, de belangenorganisatie voor de wandelaar. Zij wandelt wandel graag in de natuur, om te genieten en voor de gezondheid. De foto's zijn door haar langs het Pauwelspad gemaakt.
Zoals Hetty het zelf zegt: "Mijn hart ligt bij het behoud van zandpaden, omdat ze heel belangrijk zijn voor de biodiversiteit. Op zandpaden komen wel 50 % meer planten- en diersoorten voor dan op verharde wegen. Ook zijn ze cultuurhistorisch waardevol; sommige zandpaden bestaan wel meer dan 200 jaar en hebben een interessante geschiedenis. Zoals bijvoorbeeld de 500 jaar oude Waalwijksebaan, onderdeel van het Pauwelspad. En er wandelt niets fijner dan over een zandpad. Rustig en veilig over trage wegen gaan." Wandel en praat met ons mee tijdens de Pauwelsdag op 22 september. De Stichting Nieuwe Warande en de werkgroep Pauwelspad doen met meerdere activiteiten hieraan mee.
Wandel met ons mee tijdens een mooie informatieve wandeling: 10.00-11.30 uur Ommetje Udenhout 14.00-16.00 uur Wandeling Nieuwe Warande & Zwaluwenbunders Deelname is gratis. Als je op de wandelingen klikt, vind je meer informatie. Graag aanmelden via de linken. Ook zijn we tussen 10.00 en 16.00 uur aanwezig bij de picknickplek in Udenhout. We nemen daar met informatie over onze Stichting, het Pauwelspad en de toekomstige Pauwels-ommetjes, deel aan de presentatie en het gesprek over de toekomstplannen van Landschap Pauwels. Voor verdere informatie over de Pauwelsdag zie de website van Landschap Pauwels.
Sinds begin maart is er een nieuwe pleisterplaats op de route. Bij wandelknooppunt 55 - de Pauwelshoeve - is uitspanning "Het Blauwe Schaap" geopend. In het voorjaarszonnetje is het heerlijk genieten op het terras. Er is genoeg te zien en te beleven. Kinderen kunnen er spelen en zelf kun je tot rust komen. Op de achtergrond hoor je de lammetjes blaten, en kun je ver het landschap in kijken. Van woensdag tot en met zondag geopend van 10 tot 19 uur, meer info op de website www.blauweschaap.nl Als je verder loopt richting wandelknooppunt 43, loop je over een provisorisch bruggetje, door de weide. Aan weerszijden zijn jonge bomen geplant om het pad te markeren. Mooi afwisselende soorten. Ik denk beuken en essen te herkennen. Verderop een paartje zwanen en de ruime poelen staan vol water. Kom zelf maar kijken. Het Routebureau van Visit Brabant heeft op de route van het Pauwelspad in Biezenmortel langs de Zandleij een nieuw wandelknooppunten toegevoegd, nummer 66.
Dat betekent dat je langs de Zandleij vanaf de knooppunten 77 en 63 de route moet volgen naar knooppunt 66. Dus het is nu van west naar oost: 77-66-63. En van oost naar west: 63-66-77.
Op donderdag 13 april worden met vereende krachten 34 bomen geplant aan de Quirijnstokstraat in het buitengebied van Tilburg. De bomenrij vormt al direct een welkome beschutting langs dit deel van het Pauwelspad, een wandelpad door het gebied Pauwels. In het open landschap waar de wind vandaag vrij spel heeft bieden de bomen straks een welkome beschutting tegen wind en zon en markeren zij het pad. Blije gezichten van de initiatiefnemers van de Stichting Nieuwe Warande en Dorpsraad Udenhout. “De bomen hebben al direct veel impact in het landschap, wat mooi! Is dit nou een fladderiep? En deze eik, die nu geplant wordt, is over 40 of 50 jaar net zo groot als die enorme eik aan het begin van het pad.” Wethouder Rik Grashoff helpt samen met de initiatiefnemers om de eerste bomen te planten. Het groenbedrijf heeft voor iedereen een heerlijk stuk Udenhoutse Broeder en er is appelsap van eigen boomgaard door de buren meegebracht.Dankzij de zeer volledige aanmelding die gedaan was en de voortvarende inzet van de landschapsarchitect en de projectleiders van Pauwels is deze aanmelding bij de Buurtbomen Kansenkaart ook in korte tijd mogelijk geworden. Zo waren het aantal bomen en de soorten die in dit gebied zouden passen nauwkeurig vermeld en door middel van een plattegrond toegelicht. Een ecoloog en een boomdeskundige waren gevraagd mee te denken. Ook was de motivatie goed uitgewerkt en waren er ideeën voor het beheer van de onderbegroeiing. De aanvraag was zo goed als klaar voor realisatie. Dat hielp enorm om de bomen nog net aan het einde van het plantseizoen te kunnen planten. Dank aan iedereen!
Met de 'verhalenkaart' die op deze website gaat komen kunnen we het gebied wat omsloten wordt door het Pauwelspad (en de nabije omgeving) niet enkel ontsluiten door paaltjes en routeaanduidingen, maar ook door de verhalen van het gebied te vertellen. Verhalen over erfgoed, natuur en mensen. Verhalen die letterlijk verteld worden, luisterverhalen dus. Als je ergens in het gebied bent, kun je het verhaal van die plek aanzetten via je telefoon. Dat werkt via gps. Naast deze verhalenkaart komen er ook folders en een boekje.
Trailrunner Bram van Diemen uit Tilburg-Noord heeft op 12 november het Pauwelspad voor de tweede keer rennend gedaan. Een enorme prestatie! En leuk om te kijken! Bram liep het Pauwelspad voor de eerste keer op 22 oktober. Hij vindt het een mooi pad en het is vlak bij zijn huis, dus hij wil het pad elk seizoen een keer gaan doen. Klik hieronder voor de film:
In het novembernummer van het magazine van de Senioren Vereniging Loon op Zand is een artikel opgenomen over het Pauwelspad. Het magazine 'Onder ONS' is mooi verzorgd en voornamelijk cultureel gericht. In twee dagtochten hebben een aantal trouwe wandelaars van deze vereniging het Pauwelspad onlangs met veel enthousiasme verkend.
Een verantwoordelijke hondenbezitter.
Al een aantal keren is hier het probleem ter sprake gebracht van hondenbezitters die hun viervoeter tijdens een wandeling door de Nieuwe Warande onaangelijnd laten lopen. Veel wandelaars of fietsers hebben geen last van honden, maar sommige mensen vinden het niet prettig. Zij vinden het niet leuk als een hond tegen ze opspringt of luid blaffend achter ze aanrent. Ook paarden kunnen schrikken van honden. Een vaak gehoord argument van bezitters die hun honden los laten lopen is: ‘dat doet mijn hond niet, mijn hond luistert heel goed’. Alle honden hebben een jachtinstinct. Bijna alle dieren in het buitengebied en de bossen zijn bang voor honden, ook als ze niets doen. Reeën, konijnen, hazen, dassen en andere dieren voelen zich bedreigd en schieten in de stress. Als weidevogels vluchten voor honden, zijn de eieren of jonge kuikens een gemakkelijke prooi voor roofdieren. Wat de Nieuwe Warande betreft gaan wij nog een stap verder. De paden die direct grenzen aan de weilanden van de biologische melkveehouderij De Dobbelhoeve zijn verboden gebied voor honden, ook aangelijnd. De uitwerpselen van honden kunnen namelijk de parasiet neaspora caninum bevatten. Als koeien dat via het gras binnen krijgen kan het zijn dat ze een kalf verwerpen. Een besmette koe kan niet genezen van deze parasiet en zal uiteindelijk afgemaakt moeten worden. Helaas zijn de afgelopen jaren een aantal koeien van De Dobbelhoeve besmet geraakt met deze parasiet en hebben ze dat trieste lot moeten ondergaan. Op het onderstaande kaartje is te zien dat op de wandelroute tussen de knooppunten 70 en 72 honden niet welkom zijn. Doe je mee? Het Pauwelspad komt hier langs. Dan wordt de route nóg mooier en biodiverser! Wil je meehelpen met het planten van kleine bomen en struiken, waardoor boomkikkers beter de weg kunnen vinden van het ene naar het andere natuurgebied? Dat kan op 21 of 22 november a.s. De tijd wordt bepaald afhankelijk van de voorkeur van de belangstellenden. Het gaat om aanplant in de nieuwe ecologische verbindingszone tussen natuurgebied De Brand en natuurgebied Huis ter Heide. Het gebied ligt ten noorden van de Houtsestraat in Tilburg, vlakbij het Noorderbos. Hier zijn afgelopen voorjaar nieuwe poelen gegraven en is kruidenvegetatie ingezaaid. Nu worden door adviesbureau Natuurbalans uit Nijmegen voor gemeente Tilburg bomen en struiken geplant, zoals sleedoorn, vlier, lijsterbes e.d. Dat is veel handwerk en daar kan men hulp bij gebruiken. Heb je zin om mee te helpen? Meld je dan aan via [email protected]. Wij verzamelen de aanmeldingen en geven deze door aan de organisator. Bram van Diemen: "Het Pauwelspad was schitterend vandaag. Prima licht om te filmen. Alleen heb ik wel een nieuwe telefoon nodig. Batterij was na 20km bijna leeg."
Er was voor zondag 6 november slecht weer voorspeld. Er waren toch 6 enthousiaste deelnemers. We zijn om 9.30 uur gestart bij het Beginpunt in Berkel-Enschot. Met 1 ½ uur lopen waren we bij Het Witte Kasteel waar we koffie gedronken hebben.De deelnemers waren heel enthousiast over dit eerste stuk vooral omdat het over zoveel kleine paadjes door het weiland gaat. Daarna de duinen in; altijd een prachtige ervaring, zeker als je er nog nooit geweest bent. Het uitkijkpunt bij Bosch en Duin leent zich ervoor hier de lunch pauze te houden. Vervolgens de Brand in lekker nat en nu begon ook de regen. We hebben behoorlijk door moeten stappen om op tijd bij Assiesie te zijn. Ze gaan daar om 16.00 uur dicht, we waren om 15.30 binnen. Gelukkig nog even een kopje warme chocomel! Daarna het laatste loodje, meer verhard en minder spectaculair, maar ja, we waren er toch al bijna. Om 17.30 uur waren we terug in Berkel Enschot.
Net voor donker. Al met al een prima sportieve tocht, zeker met het weer en de race tegen de klok om voor donker terug te zijn. De deelnemers waren allen zeer tevreden. De tocht is merendeels goed bewegwijzerd, alleen in Berkel Enschot kwamen we er niet uit. Extra waardering voor het natte gebied van de Brand. |
RSS-feed